Bel ons

5 Tips om meer uit je sales calls te halen

5 Tips om meer uit je sales calls te halen

Vertel aan het begin van je sales calls je doel

Bij een sales call moet je een doeleinde voorstellen. Waar wil jij met dit gesprek naartoe en waar wil je eindigen. Je moet namelijk niet willen dat de potentiële klant zich af gaat vragen waar het gesprek nou eigenlijk over gaat. Het is daarom belangrijk om een duidelijk beeld geven zodat hij/zij ook weet welke richting je op wil. En bij zo’n gesprek hoef je niet alles tot in de puntjes voorbereid te hebben, maar het is wel verstandig dat je een punt hebt voor jezelf waar je naar toe werkt. Als jij niet met duidelijke feiten komt zal de potentiële klant niet in je geloven.

Denk vanuit het oogpunt van je potentiële klant

Het is lastig om iemand zijn aandacht te trekken aan de andere kant van de lijn. Vaak nemen mensen de telefoon op en luisteren ze nauwelijks naar wat je ze te vertellen hebt. Of wordt je gelijk weggedrukt wanneer ze horen wie aan de andere kant van de lijn zit. Je moet dus met je sales calls zorgen dat je iemand echt te pakken krijgt met het onderwerp. Daarom is het heel belangrijk dat je gaat kijken vanuit het oogpunt van de klant. Het beste is om in het begin een kort maar bondig verhaal te vertellen om ze te informeren. Zo kun je kijken of je hun aandacht hiermee trekt of dat ze hier geen behoefte aan hebben.

Waarom het doel van het gesprek al verklappen aan het begin?

Een goed begin is erg belangrijk. Het zorgt namelijk voor een beter gesprek. Want wanneer je start slecht is zullen klanten sneller afhaken, of zelfs helemaal geen interesse meer hebben in wat er nog komt. Het vertellen van je doel aan het begin van het gesprek dwingt je eigenlijk om een doel te hebben. Hierdoor kun jij je niet gaan afvragen wat je nou aan het doen bent en waarom. Je wordt hierdoor juist gedwongen jezelf en je doel te gaan vertegenwoordigen. Want je hebt iemand aan het begin nieuwsgierig gemaakt en dat moet je nu goed gaan afmaken. Want als jij het product niet aan jezelf kunt verkopen hoe ga je dat dan wel aan een ander doen? Er is namelijk gebleken dat mensen goed reageren op een zakelijke benadering. En met een duidelijke uitgedrukte doelstelling doe je dit op de juiste manier.

Betrek de klanten tijdens het gesprek

Je doel tijdens het gesprek moet gericht zijn op de klant. Bij de doelstelling moet je ook kijken vanuit het oogpunt van de klant. Met een kleine aanpassing in je taalgebruik ga je heel ver komen tijdens een gesprek. Houdt het zakelijk, correct en vanuit de klant gedacht. In plaats vanuit eigen belang denken moet je gaan denken hoe je het het beste kan maken voor de klant. Je denkt niet aan jezelf maar aan een ander. Jezelf verplaatsen in de klant kan veel verschil uitmaken. Dit kan er namelijk voor zorgen of je juist wel of niet een sale te pakken krijgt.

De pitch

Vaak worden klanten erg voor het blok gezet na zo’n enorme pitch. Maar je krijgt van je salesmanager mee dat je zonder pitch niet kunt verkopen. Maar voor een goede pitch gaat veel vooraf. Je moet je namelijk eerst goed in het product gaan verdiepen, ook moet je ervoor gaan zorgen dat je in het product gaat geloven en je moet deze enthousiasme over gaan brengen op de klant. Je moet je al helemaal gaan inbeelden in je klant, zodat je weet hoe je dit het beste gaat overbrengen. De verkoopgesprekken gaan het beste wanneer jij heel enthousiast bent over dit product. Op die manier ga jij er alles aan doen om je klant te overtuigen dat dit product het waard is.

Related posts

magnifiercrossmenuchevron-down